Joseph Joachim: Werke für Violine & Klavier
Werke für Violine & Klavier
CD
CD (Compact Disc)
Herkömmliche CD, die mit allen CD-Playern und Computerlaufwerken, aber auch mit den meisten SACD- oder Multiplayern abspielbar ist.
- Ungarische Tänze Nr. 1-21 nach Brahms; Andantino in a; Romanze in B
- Künstler: Marat Bisengaliev, John Lenehan
- Label: Naxos, DDD, 1994
- Bestellnummer: 7542213
- Erscheinungstermin: 20.9.1995
Joachims Beziehung zu Brahms war wichtig. Letzterer konnte Joachim um Rat bei der Orchestrierung und beim Schreiben für Streicher bitten und wurde zweifellos durch das von Joachim in Hannover gegründete Quartett und durch das sehr angesehene Joachim Quartett, das 1869 gegründet wurde, beeinflusst. Brahms und Joachim waren sich in ihrem Widerstand gegen die neogermanische Schule von Liszt und Wagner einig, und ihre Freundschaft wurde erst unterbrochen, als Brahms mit gewohnheitsmäßiger Indiskretion einen Unterstützungsbrief an Joachims Frau, die Sängerin Amalie Weiss, schrieb, als die Scheidung drohte. Der Brief wurde vor Gericht als Beweis für Joachims unvernünftiges Verhalten vorgelegt, und die Scheidung wurde nicht bewilligt. Ein gewisses Maß an Freundschaft wurde wiederhergestellt, als Brahms für Joachim sein Doppelkonzert für Violine und Violoncello schrieb.
Als Komponist schrieb Joachim relativ wenig. Er hinterließ jedoch eine Reihe nützlicher Kadenzen zu großen klassischen Konzerten, Violinstudien und Editionen sowie eine Reihe von Werken für Violine und Orchester und Violine oder Viola und Klavier. Seine Bearbeitung der beliebten ungarischen Tänze von Brahms kehrt zu einer angemessen idiomatischen musikalischen Form der 21 Tänze zurück, die Brahms zwischen 1852 und 1869 für Klavierduo geschrieben hatte. Diese wurden in dieser Form 1869 und 1880 veröffentlicht, wobei eine Bearbeitung der ersten beiden Bücher für einen Spieler 1872 erschien. Die Tänze fangen etwas vom Geist der vermeintlichen ungarischen Zigeunermusik ein. Die vorliegende Aufnahme enthält zwei Stücke von Joachim für Violine und Klavier, ein Andantino und eine Romanze, wobei das erste ein gehaltvolleres Werk ist, das Joachim nach seiner eigenen Komposition für Violine und Orchester bearbeitet hat.
Joachim's relationship with Brahms was important. The latter was able to call on Joachim for advice in orchestration and in writing for strings, and was undoubtedly influenced by the quartet that Joachim established in Hanover and by the very distinguished Joachim Quartet, established first in 1869. Brahms and Joachim were united in their opposition to the Neo-German school of Liszt and Wagner and their friendship was only broken when Brahms, with habitual indiscretion, wrote a letter of support to Joachim's wife, the singer Amalie Weiss, when divorce was threatened. The letter was produced in court as evidence of Joachim's unreasonable behaviour, and the divorce was not granted. A measure of amity was restored when Brahms wrote for Joachim his Double Concerto, for violin and cello.
As a composer Joachim wrote relatively little. He left, however, a series of useful cadenzas to major classical concertos, violin studies and editions and a number of works for violin and orchestra and violin or viola and piano. His arrangement of Brahms's popular Hungarian Dances returns to suitably idiomatic musical form the 21 dances that Brahms had written between 1852 and 1869 for piano duet. These were published in that form in 1869 and in 1880, with an arrangement of the first two books for one player appearing in 1872. The dances capture something of the spirit of supposed Hungarian gypsy music. Included in the present recording are two pieces by Joachim for violin and piano, an Andantino and a Romance, the first a more substantial work, arranged by Joachim from his own composition for violin and orchestra.
Als Komponist schrieb Joachim relativ wenig. Er hinterließ jedoch eine Reihe nützlicher Kadenzen zu großen klassischen Konzerten, Violinstudien und Editionen sowie eine Reihe von Werken für Violine und Orchester und Violine oder Viola und Klavier. Seine Bearbeitung der beliebten ungarischen Tänze von Brahms kehrt zu einer angemessen idiomatischen musikalischen Form der 21 Tänze zurück, die Brahms zwischen 1852 und 1869 für Klavierduo geschrieben hatte. Diese wurden in dieser Form 1869 und 1880 veröffentlicht, wobei eine Bearbeitung der ersten beiden Bücher für einen Spieler 1872 erschien. Die Tänze fangen etwas vom Geist der vermeintlichen ungarischen Zigeunermusik ein. Die vorliegende Aufnahme enthält zwei Stücke von Joachim für Violine und Klavier, ein Andantino und eine Romanze, wobei das erste ein gehaltvolleres Werk ist, das Joachim nach seiner eigenen Komposition für Violine und Orchester bearbeitet hat.
Product Information
Joachim's relationship with Brahms was important. The latter was able to call on Joachim for advice in orchestration and in writing for strings, and was undoubtedly influenced by the quartet that Joachim established in Hanover and by the very distinguished Joachim Quartet, established first in 1869. Brahms and Joachim were united in their opposition to the Neo-German school of Liszt and Wagner and their friendship was only broken when Brahms, with habitual indiscretion, wrote a letter of support to Joachim's wife, the singer Amalie Weiss, when divorce was threatened. The letter was produced in court as evidence of Joachim's unreasonable behaviour, and the divorce was not granted. A measure of amity was restored when Brahms wrote for Joachim his Double Concerto, for violin and cello.
As a composer Joachim wrote relatively little. He left, however, a series of useful cadenzas to major classical concertos, violin studies and editions and a number of works for violin and orchestra and violin or viola and piano. His arrangement of Brahms's popular Hungarian Dances returns to suitably idiomatic musical form the 21 dances that Brahms had written between 1852 and 1869 for piano duet. These were published in that form in 1869 and in 1880, with an arrangement of the first two books for one player appearing in 1872. The dances capture something of the spirit of supposed Hungarian gypsy music. Included in the present recording are two pieces by Joachim for violin and piano, an Andantino and a Romance, the first a more substantial work, arranged by Joachim from his own composition for violin and orchestra.
- Tracklisting
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
- 1 21 Hungarian Dances, WoO 1 (arr. J. Joachim for violin and piano): No. 1 in G minor
- 2 21 Hungarian Dances, WoO 1 (arr. J. Joachim for violin and piano): No. 2 in D minor
- 3 21 Hungarian Dances, WoO 1 (arr. J. Joachim for violin and piano): No. 3 in F major
- 4 21 Hungarian Dances, WoO 1 (arr. J. Joachim for violin and piano): No. 4 in B minor (original in F minor)
- 5 21 Hungarian Dances, WoO 1 (arr. J. Joachim for violin and piano): No. 5 in G minor (original in F sharp minor)
- 6 21 Hungarian Dances, WoO 1 (arr. J. Joachim for violin and piano): No. 6 in D major (original in D flat major)
- 7 21 Hungarian Dances, WoO 1 (arr. J. Joachim for violin and piano): No. 7 in A major
- 8 21 Hungarian Dances, WoO 1 (arr. J. Joachim for violin and piano): No. 8 in A minor
- 9 21 Hungarian Dances, WoO 1 (arr. J. Joachim for violin and piano): No. 9 in E minor
- 10 21 Hungarian Dances, WoO 1 (arr. J. Joachim for violin and piano): No. 10 in F major (original in E major)
- 11 21 Hungarian Dances, WoO 1 (arr. J. Joachim for violin and piano): No. 11 in D minor
- 12 21 Hungarian Dances, WoO 1 (arr. J. Joachim for violin and piano): No. 12 in D minor
- 13 21 Hungarian Dances, WoO 1 (arr. J. Joachim for violin and piano): No. 13 in D major
- 14 21 Hungarian Dances, WoO 1 (arr. J. Joachim for violin and piano): No. 14 in D minor
- 15 21 Hungarian Dances, WoO 1 (arr. J. Joachim for violin and piano): No. 15 in A major
- 16 21 Hungarian Dances, WoO 1 (arr. J. Joachim for violin and piano): No. 16 in G minor
- 17 21 Hungarian Dances, WoO 1 (arr. J. Joachim for violin and piano): No. 17 in F sharp minor
- 18 21 Hungarian Dances, WoO 1 (arr. J. Joachim for violin and piano): No. 18 in D major
- 19 21 Hungarian Dances, WoO 1 (arr. J. Joachim for violin and piano): No. 19 in A minor
- 20 21 Hungarian Dances, WoO 1 (arr. J. Joachim for violin and piano): No. 20 in D minor
- 21 21 Hungarian Dances, WoO 1 (arr. J. Joachim for violin and piano): No. 21 in E minor
- 22 Andantino in A minor
- 23 Romance in B flat major