Johannes Brahms: Cellosonaten Nr.1 & 2
Cellosonaten Nr.1 & 2
Super Audio CD
SACD (Super Audio CD)
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- Tonformat: stereo & multichannel (Hybrid)
- Künstler: Tilmann Wick (Cello),Pascal Devoyon (Klavier)
- Label: Audite, DDD, 2003
- Bestellnummer: 3596058
- Erscheinungstermin: 1.2.2007
Johannes Brahms zwei Sonaten für Klavier und Violoncello zeigen Eckpunkte seiner stilistischen Entwicklung von der ersten Ausbildung einer unverwechselbaren Handschrift bis zum herben Spätstil des Komponisten. Die Fertigstellung der Sonate Nr. 1 e-moll 1865 fällt in eine Lebensphase von Brahms, in der er Wien für sich als Schaffensort entdeckte und die letztlich in seine Anstellung an der Wiener Singakademie mündete. Hier bemühte er sich vor allem um die Wiederbelebung barocker Chorwerke. Auch die e-moll Sonate spiegelt Brahms Hinwendung zur barocken Tradition: der letzte Satz besteht aus einer klanglich spröden Fugenexposition, die auf dem Contrapunctus 13 von J. S. Bach beruht kombiniert mit einem gesanglichen zweiten Thema integriert Brahms die Fugentechnik meisterhaft in die Sonatenform. Ursprünglich viersätzig, wurde die Sonate ungewöhnlicher Weise dennoch nur dreisätzig veröffentlicht das Adagio, das heute verschollen ist, hat der Komponist vor der Veröffentlichung selbst gestrichen. Etwas mehr als 20 Jahre später schrieb Brahms 1886 die Sonate Nr. 2 F-dur. Zwischen den beiden Sonaten liegen prägende Jahre in seinem Leben. Obwohl er als Dirigent und Komponist international zu diesem Zeitpunkt überaus populär war, galt seine zweite Cellosonate lange Zeit unter Cellisten als "ungenießbar". Heute ist dies nicht mehr nachvollziehbar, überzeugt sie doch von Anfang an durch ihren schwungvollen Einstieg, das gefühlvolle Adagio und das Finale in Rondoform: der späte Brahms wendet sich wieder dem klassischen Erbe zu, aber mit seiner ganz eigenen Handschrift und ohne jeden Anflug von epigonalen Zügen. Tilmann Wick, internationaler Preisträger und Professor an der Hochschule für Musik und Theater Hannover, konzertiert regelmäßig im In- und Ausland und ist Dozent bei internationalen Meisterkursen. Pascal Devoyon, ebenfalls Preisträger internationaler Wettbewerbe, u. a. 2. Preisträger des Tschaikowsky Wettbewerbs von 1978, unterrichtet als Professor an der Berliner Hochschule der Künste er folgt als Musiker und Dozent regelmäßig Einladungen zu zahlreichen internationalen Festivals und leitet selbst das Festival MusicAlp in Courchevel/ Frankreich.
Both of the Sonatas for Piano and Violoncello of Johannes Brahms are milestones in his stylistic development, from the first formation of an unmistakable identity to the composer\'s late autumnal style. The completion of the Sonata No. 1 in E minor in 1865 took place during a phase in Brahms\'s life during which he discovered Vienna as a place conducive to his creativity, finally leading to his appointment with the Vienna Singakademie. He was especially concerned here with the revival of baroque choral works. The E minor Sonata also reflects Brahms\'s attraction to the baroque tradition - the final movement consists of a dry-sounding fugal exposition based on the Contrapunctus 13 of J. S. Bach. Combined with a songlike second theme, Brahms integrates fugal technique into the sonata form with great mastery. Originally cast in four movements, the Sonata was nonetheless, unusually, published as only a three-movement work. The Adagio, lost today, was withheld from publication by the composer himself. Brahms wrote the Sonata No. 2 in F major in 1886, over twenty years later. Crucial years in his life lie between the two sonatas. Although he was very popular as a composer and conductor on an international scale at this time, his Second Cello Sonata was long considered unpalatable by cellists. This is unimaginable today, since the work is completely convincing from the very outset in its spirited opening, its Adagio full of feeling and its Finale in rondo form. The later Brahms continually returned to the classical legacy, but with his own unmistakable style and without a trace of anything derivative. Tilmann Wick, international prize winner and Professor at the Academy of Music and Theatre in Hanover, performs regularly at home and abroad and is an instructor at international master courses. Pascal Devoyon, also a prize winner at international competitions, including second prize at the 1978 Tchaikovsky Competition, is a Professor at the Berlin Academy of the Arts. He regularly accepts invitations to participate as a musician and instructor at numerous international festivals. He himself directs the Festival MusicAlp in Courchevel, France.
A la fougue et l'expressivité volontiers extravertie de Wick répond la modération de Devoyon. Le résultat est une somme d'individualités, avec de magnifiques passages chantées. (Classica-Répertoire)
Both of the Sonatas for Piano and Violoncello of Johannes Brahms are milestones in his stylistic development, from the first formation of an unmistakable identity to the composer\'s late autumnal style. The completion of the Sonata No. 1 in E minor in 1865 took place during a phase in Brahms\'s life during which he discovered Vienna as a place conducive to his creativity, finally leading to his appointment with the Vienna Singakademie. He was especially concerned here with the revival of baroque choral works. The E minor Sonata also reflects Brahms\'s attraction to the baroque tradition - the final movement consists of a dry-sounding fugal exposition based on the Contrapunctus 13 of J. S. Bach. Combined with a songlike second theme, Brahms integrates fugal technique into the sonata form with great mastery. Originally cast in four movements, the Sonata was nonetheless, unusually, published as only a three-movement work. The Adagio, lost today, was withheld from publication by the composer himself. Brahms wrote the Sonata No. 2 in F major in 1886, over twenty years later. Crucial years in his life lie between the two sonatas. Although he was very popular as a composer and conductor on an international scale at this time, his Second Cello Sonata was long considered unpalatable by cellists. This is unimaginable today, since the work is completely convincing from the very outset in its spirited opening, its Adagio full of feeling and its Finale in rondo form. The later Brahms continually returned to the classical legacy, but with his own unmistakable style and without a trace of anything derivative. Tilmann Wick, international prize winner and Professor at the Academy of Music and Theatre in Hanover, performs regularly at home and abroad and is an instructor at international master courses. Pascal Devoyon, also a prize winner at international competitions, including second prize at the 1978 Tchaikovsky Competition, is a Professor at the Berlin Academy of the Arts. He regularly accepts invitations to participate as a musician and instructor at numerous international festivals. He himself directs the Festival MusicAlp in Courchevel, France.
Rezensionen
A la fougue et l'expressivité volontiers extravertie de Wick répond la modération de Devoyon. Le résultat est une somme d'individualités, avec de magnifiques passages chantées. (Classica-Répertoire)
- Tracklisting
- Details
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (SACD)
Sonate für Violoncello und Klavier Nr. 2 F-Dur op. 99
- 1 1. Allegro vivace
- 2 2. Adagio affetuoso
- 3 3. Allegro passionato
- 4 4. Allegro molto
Sonate für Violoncello und Klavier Nr. 1 e-moll op. 38
- 5 1. Allegro non troppo
- 6 2. Allegretto quasi menuetto
- 7 3. Allegro
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