Franz Schubert: Impromptus D.899 & 935
Impromptus D.899 & 935
Super Audio CD
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- Tonformat: stereo (Hybrid)
- Künstler: Chiao Ying Chang (Klavier)
- Label: Audite, DDD, 2004
- Bestellnummer: 5566918
- Erscheinungstermin: 1.2.2007
Um 1900 noch als der gesellig-schlichte, leichtherzig komponierende Tanz- und Liederkomponist verkannt, veränderten nach dem zweiten Weltkrieg Denker und Interpreten wie Theodor W. Adorno und Alfred Brendel das geläufige Schubert-Bild. Nun entdeckte man an Schubert seinen zerrissenen Charakter, seine selbstzerstörerischen Komplexe und seine Kämpfe mit Metternichs repressiver Politik. Viele Fragmente und Entwürfe machen deutlich, wie hart Schubert um Unabhängigkeit vom Übervater Beethoven rang. In diesen Zusammenhang sind auch Schuberts Impromptus einzuordnen: Er komponierte sie nicht als Improvisationen oder Fantasien, wie es der Name vielleicht nahe legt, sondern suchte mit diesen Werken nach Alternativen zum Beethovenschen Sonatentyp. Seine Impromptus D 899 entstanden 1827. Sie beginnen mit einem verhaltenen Marsch mit Variationen als Kontrast folgt ein perlendes Perpetuum Mobile mit markantem Mittelteil. Das dritte Stück schafft mit seinen Arpeggien aus gebrochenen Akkorden eine träumerische Atmosphäre und den Abschluss bildet ein Allegro scherzando mit herabstürzenden Tonkaskaden, das vom Pianisten erhebliche technische Eleganz erfordert. Noch im selben Jahr komponierte Schubert seine Impromptus D 935. Den Beginn markieren hier abrupte Kontraste, heftige Dynamik und vorwärtsdrängende Bewegung, die erst im folgenden As-dur Impromptu aufgefangen wird. Mit seiner einprägsamen Liedmelodie zählt es zu den beliebtesten Werken Schuberts. Das dritte Stück bearbeitet das Thema aus der Schauspielmusik Rosamunde, das Schubert auch im Streichquartett a-moll verarbeitet hat, in fünf abwechslungsreichen Variationen. Den Abschluss bildet eine tänzerische Weise, die mit einer furiosen Stretta endet. Die gebürtige Taiwanesin Chiao Ying Chang wurde bereits während ihrer Studienjahre in London mit internationalen Preisen ausgezeichnet. So erhielt sie 1998 und 1999 den Hochschulpreis der Royal Academy, im Jahr 2000 den 2. Preis beim Internationalen AXA Wettbewerb in Dublin und eine Sonderauszeichnung beim World Piano Competition. Chiao Ying Chang trat mit bedeutenden Orchestern wie dem National Irish Symphony Orchestra, dem National Orchestra of Taiwan und dem San Francisco Symphony Orchestra auf. Konzertreisen führten sie nach Taiwan, England, Irland, USA, Deutschland und Italien.
Still underestimated around 1900 as the sociable, unassuming, light-hearted composer of dances and art songs, the common image of Schubert was changed by thinkers and interpreters such as Theodor W. Adorno and Alfred Brendel after the Second World War. Now Schubert's torn character was discovered, as well as his self-destructive complexes and struggles with Metternich's repressive politics. Many fragments and sketches make clear just how hard Schubert fought for his independence from the father-figure of Beethoven. Schubert's Impromptus are also to be classified in this connection. They were not composed as fantasies or improvisations, as the name might imply rather, Schubert doubtlessly sought alternatives to Beethoven's type of sonata with these works. His Impromptus, D. 899 were written in 1827. They open with a reserved march with variations as a contrast, there follows a sparkling perpetuum mobile with a strikingly marked middle section. The third piece produces a dream-like atmosphere with its arpeggios out of broken chords and the finale is an Allegro scherzando with downwardly swooping cascades of notes requiring considerable technical elegance from the pianist. Schubert composed his Impromptus, D. 935 during the same year. The beginning is notable for its abrupt contrasts, impetuous dynamics and forward-pressing movement, only absorbed and cushioned by the following Impromptu in A-flat major. This is one of Schubert's best-loved works, with its easily remembered song-like melody. The third piece adapts the theme from the incidental music to Rosamunde in five contrasting variations Schubert had also used this theme in the String Quartet in A minor. The finale is a dance-like tune ending with a furious stretta. The Taiwan-born Chiao Ying Chang was already winning international prizes during her student years in London. She won the Royal Academy Prize in 1998 and 1999, second prize at the International AXA Competition in Dublin in the year 2000 and a special award at the World Piano Competition. Chiao Ying Chang has performed with important orchestras such as the National Irish Symphony Orchestra, the National Orchestra of Taiwan and the San Francisco Symphony Orchestra. She has undertaken concert tours in Taiwan, England, Ireland, the USA, Germany and Italy.
Chiao Ying Changs schlichte, aber seelenvolle Lesart der Impromptus D 935 und 899 mag überraschen und faszinieren. Dabei treibt sie in Agogik und Tempo unentwegt eine zarte Kraft, die zum Zuhören und Mitgehen zwingt. (Piano News)
Still underestimated around 1900 as the sociable, unassuming, light-hearted composer of dances and art songs, the common image of Schubert was changed by thinkers and interpreters such as Theodor W. Adorno and Alfred Brendel after the Second World War. Now Schubert's torn character was discovered, as well as his self-destructive complexes and struggles with Metternich's repressive politics. Many fragments and sketches make clear just how hard Schubert fought for his independence from the father-figure of Beethoven. Schubert's Impromptus are also to be classified in this connection. They were not composed as fantasies or improvisations, as the name might imply rather, Schubert doubtlessly sought alternatives to Beethoven's type of sonata with these works. His Impromptus, D. 899 were written in 1827. They open with a reserved march with variations as a contrast, there follows a sparkling perpetuum mobile with a strikingly marked middle section. The third piece produces a dream-like atmosphere with its arpeggios out of broken chords and the finale is an Allegro scherzando with downwardly swooping cascades of notes requiring considerable technical elegance from the pianist. Schubert composed his Impromptus, D. 935 during the same year. The beginning is notable for its abrupt contrasts, impetuous dynamics and forward-pressing movement, only absorbed and cushioned by the following Impromptu in A-flat major. This is one of Schubert's best-loved works, with its easily remembered song-like melody. The third piece adapts the theme from the incidental music to Rosamunde in five contrasting variations Schubert had also used this theme in the String Quartet in A minor. The finale is a dance-like tune ending with a furious stretta. The Taiwan-born Chiao Ying Chang was already winning international prizes during her student years in London. She won the Royal Academy Prize in 1998 and 1999, second prize at the International AXA Competition in Dublin in the year 2000 and a special award at the World Piano Competition. Chiao Ying Chang has performed with important orchestras such as the National Irish Symphony Orchestra, the National Orchestra of Taiwan and the San Francisco Symphony Orchestra. She has undertaken concert tours in Taiwan, England, Ireland, the USA, Germany and Italy.
Rezensionen
Chiao Ying Changs schlichte, aber seelenvolle Lesart der Impromptus D 935 und 899 mag überraschen und faszinieren. Dabei treibt sie in Agogik und Tempo unentwegt eine zarte Kraft, die zum Zuhören und Mitgehen zwingt. (Piano News)
- Tracklisting
- Details
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (SACD)
Impromptus op. 142 D 935 Nr. 1-4
- 1 Nr. 1 f-moll: Allegro moderato
- 2 Nr. 2 As-Dur: Allegretto - Trio
- 3 Nr. 3 B-Dur: Andante (Thema) - Variation 1-5
- 4 Nr. 4 f-moll: Allegro scherzando
Impromptus op. 90 D 899 Nr. 1-4
- 5 Nr. 1 c-moll: Allegro molto moderato
- 6 Nr. 2 Es-Dur: Allegro
- 7 Nr. 3 Ges-Dur: Andante
- 8 Nr. 4 As-Dur: Allegretto - Trio
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