Franz Danzi: Bläserquintette op.67 Nr.1-3
Bläserquintette op.67 Nr.1-3
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- +Sonate f. Horn & Klavier op. 28
- Künstler: Michael Thompson Wind Quintet; Philip Fowke, Klavier
- Label: Naxos, DDD, 1995
- Bestellnummer: 1442691
- Erscheinungstermin: 9.8.1999
Danzi muss durch die Resonanz auf die Quintette Opus 56 ermutigt worden sein, denn bald darauf komponierte er weitere sechs Werke für die gleiche Instrumentenkombination. Diesmal wurden sie jedoch von Johann Andre von Offenbach herausgegeben, der für seine bahnbrechenden Editionen von Mozarts Werken berühmt war und unter dessen Eindruck bereits einige Werke von Danzi erschienen waren. Die neuen Sätze, die erneut die Fähigkeit des Komponisten mit attraktiven Melodien und sanften chromatischen Harmonien unter Beweis stellen, erschienen gegen Ende 1823 oder Anfang 1824 als Opus 67 und 68 mit fortlaufenden Verlagsplattennummern, aber ohne Widmungen.
Als Breitkopf und Härtel in der Novemberausgabe der Allgemeinen Musikalischen Zeitung 1804 für Danzis Sonate für Horn und Klavier in Es-Dur, Op. 28, warben, boten sie auch einen Cellopart als Alternative zur Hornlinie an. Diese raffinierte Verkaufsmasche wurde wahrscheinlich wegen der schieren Neuheit des Mediums angenommen; obwohl das Horn als Konzertsolist gut etabliert war, gab es keine Tradition, dass es von Klavier begleitet wurde. Franz Süssmayr hatte ein Werk für die beiden Instrumente aufgegeben, aber Beethoven fand sich mit deren gegensätzlichen Eigenschaften leichter zurecht, und es ist wahrscheinlich, dass seine 1801 veröffentlichte Sonate für Horn und Klavier das Vorbild für Danzi's eigenes Werk in dieser Gattung war.
Danzi must have been encouraged by the response to the Opus 56 Quintets for soon afterwards he composed a further six works for the same combination of instruments. This time, however, they were published by Johann Andre of Offenbach, who was famous for his pioneering editions of Mozart's works and under whose imprint a few of Danzi's works already appeared. The new sets, which again demonstrate the composer's facility with attractive melodies and gently chromatic harmonies, appeared around the end of 1823 or early in 1824 as Opus 67 and 68 with consecutive publisher's plate numbers but no dedications.
When Breitkopf and Härtel advertised Danzi's Sonata for Horn and Piano in E flat, Op. 28 in the November 1804 edition of the Allgemeine Musikalische Zeitung, they also offered a cello part as an alternative to the horn line. This canny sales pitch was probably adopted because of the sheer novelty of the medium; although the horn was well established as a concerto soloist, there was no tradition of it being accompanied by piano. Franz Süssmayr had abandoned a work for the two instruments, but Beethoven had found their contrasting characteristics easier to cope with and it is likely that his sonata for horn and piano which had been published in 1801 was the model for Danzi's own work in the genre.
Als Breitkopf und Härtel in der Novemberausgabe der Allgemeinen Musikalischen Zeitung 1804 für Danzis Sonate für Horn und Klavier in Es-Dur, Op. 28, warben, boten sie auch einen Cellopart als Alternative zur Hornlinie an. Diese raffinierte Verkaufsmasche wurde wahrscheinlich wegen der schieren Neuheit des Mediums angenommen; obwohl das Horn als Konzertsolist gut etabliert war, gab es keine Tradition, dass es von Klavier begleitet wurde. Franz Süssmayr hatte ein Werk für die beiden Instrumente aufgegeben, aber Beethoven fand sich mit deren gegensätzlichen Eigenschaften leichter zurecht, und es ist wahrscheinlich, dass seine 1801 veröffentlichte Sonate für Horn und Klavier das Vorbild für Danzi's eigenes Werk in dieser Gattung war.
Product Information
Danzi must have been encouraged by the response to the Opus 56 Quintets for soon afterwards he composed a further six works for the same combination of instruments. This time, however, they were published by Johann Andre of Offenbach, who was famous for his pioneering editions of Mozart's works and under whose imprint a few of Danzi's works already appeared. The new sets, which again demonstrate the composer's facility with attractive melodies and gently chromatic harmonies, appeared around the end of 1823 or early in 1824 as Opus 67 and 68 with consecutive publisher's plate numbers but no dedications.
When Breitkopf and Härtel advertised Danzi's Sonata for Horn and Piano in E flat, Op. 28 in the November 1804 edition of the Allgemeine Musikalische Zeitung, they also offered a cello part as an alternative to the horn line. This canny sales pitch was probably adopted because of the sheer novelty of the medium; although the horn was well established as a concerto soloist, there was no tradition of it being accompanied by piano. Franz Süssmayr had abandoned a work for the two instruments, but Beethoven had found their contrasting characteristics easier to cope with and it is likely that his sonata for horn and piano which had been published in 1801 was the model for Danzi's own work in the genre.
- Tracklisting
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
- 1 Wind Quintet in G major, Op. 67, No. 1: I. Allegretto
- 2 Wind Quintet in G major, Op. 67, No. 1: II. Andante con moto
- 3 Wind Quintet In G Major, Op. 67, No. 1: Iii. Minuetto: Allegretto
- 4 Wind Quintet in G major, Op. 67, No. 1: IV. Allegretto moderato
- 5 Wind Quintet in E minor, Op. 67, No. 2: I. Allegro vivo
- 6 Wind Quintet in E minor, Op. 67, No. 2: II. Larghetto
- 7 Wind Quintet In E Minor, Op. 67, No. 2: Iii. Minuetto: Allegretto
- 8 Wind Quintet in E minor, Op. 67, No. 2: IV. Allegretto
- 9 Wind Quintet in E flat major, Op. 67, No. 3: I. Larghetto
- 10 Wind Quintet in E flat major, Op. 67, No. 3: II. Andante moderato
- 11 Wind Quintet In E Flat Major, Op. 67, No. 3: Iii. Minuetto: Allegro
- 12 Wind Quintet in E flat major, Op. 67, No. 3: IV. Allegretto
- 13 Horn Sonata in E flat major, Op. 28: I. Adagio - Allegro
- 14 Horn Sonata in E flat major, Op. 28: II. Larghetto
- 15 Horn Sonata In E Flat Major, Op. 28: Iii. Allegretto
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