William Alwyn: Symphonie Nr.4
Symphonie Nr.4
CD
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- +Sinfonietta für Streichorchester
- Künstler: Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, David Lloyd-Jones
- Label: Naxos, DDD, 2004
- Bestellnummer: 3214491
- Erscheinungstermin: 30.1.2006
Die 1959 fertiggestellte Sinfonie Nr. 4 bildet den Epilog zu Alwyns geplantem Zyklus von vier Sinfonien, den er 1948 begonnen hatte und für dessen Vollendung er ein Jahrzehnt gebraucht hatte. Eine weitere Sinfonie (Nr. 5, Hydriotaphia) sollte 1973 folgen, steht aber ohnehin in keinem Zusammenhang mit den früheren Werken in dieser Reihe. Ein "Motto-Thema" mit dem sprunghaften Intervall einer Septime, das erstmals zu Beginn der Ersten Symphonie eingeführt wird und in allen vier Werken in unterschiedlicher Gestalt auftritt, erreicht seine Apotheose im letzten Abschnitt der Vierten. Zu diesem Werk sagt der Komponist folgendes:
"Bestimmt für ein normales klassisches Orchester, ist die Vierte Symphonie in ihrer Form zyklisch; das thematische Material, das im ersten Satz exponiert wird, ist ständigen Transformationen unterworfen und wird in allen drei Sätzen verwendet. Eine Besonderheit ist, dass das Scherzo der zentrale und gehaltvollste Satz ist. Das Werk wurde 1959 von Barbirolli und dem Hallé-Orchester bei einem Konzert auf der Sir Henry Wood Promenade uraufgeführt."
Symphony No. 4, completed in 1959, forms the epilogue to Alwyn’s projected cycle of four symphonies which he had begun in 1948, and had taken him a decade to complete. Another symphony (No. 5, Hydriotaphia) was to follow in 1973, but is not connected in anyway with the earlier works in this medium. A ‘motto-theme’ with the leaping interval of a seventh, which is first introduced at the beginning of the First Symphony and appears in various guises in all four works, reaches its apotheosis in the final section of the Fourth. The composer says the following of this work:
“Scored for a normal classic orchestra, the Fourth Symphony is cyclic in form; the thematic material exposed in the first movement is subjected to constant transformations and utilized in all three movements. An unusual feature is that the Scherzo is the central and most substantial movement. The work was first performed by Barbirolli and the Hallé Orchestra at a Sir Henry Wood Promenade concert in 1959."
"Bestimmt für ein normales klassisches Orchester, ist die Vierte Symphonie in ihrer Form zyklisch; das thematische Material, das im ersten Satz exponiert wird, ist ständigen Transformationen unterworfen und wird in allen drei Sätzen verwendet. Eine Besonderheit ist, dass das Scherzo der zentrale und gehaltvollste Satz ist. Das Werk wurde 1959 von Barbirolli und dem Hallé-Orchester bei einem Konzert auf der Sir Henry Wood Promenade uraufgeführt."
Product Information
Symphony No. 4, completed in 1959, forms the epilogue to Alwyn’s projected cycle of four symphonies which he had begun in 1948, and had taken him a decade to complete. Another symphony (No. 5, Hydriotaphia) was to follow in 1973, but is not connected in anyway with the earlier works in this medium. A ‘motto-theme’ with the leaping interval of a seventh, which is first introduced at the beginning of the First Symphony and appears in various guises in all four works, reaches its apotheosis in the final section of the Fourth. The composer says the following of this work:
“Scored for a normal classic orchestra, the Fourth Symphony is cyclic in form; the thematic material exposed in the first movement is subjected to constant transformations and utilized in all three movements. An unusual feature is that the Scherzo is the central and most substantial movement. The work was first performed by Barbirolli and the Hallé Orchestra at a Sir Henry Wood Promenade concert in 1959."
- Tracklisting
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
- 1 Symphony No. 4 : I. Maestoso ma con moto # Allegro # A tempo primo
- 2 Symphony No. 4 : II. Molto vivace # Meno mosso, ma con moto # A tempo primo
- 3 Symphony No. 4 : Iii. Adagio E Molto Calmato # Poco Piu Mosso # Allegro # A Tempo Primo # Maestoso
- 4 Sinfonietta for Strings : I. Moderato e molto ritmico
- 5 Sinfonietta for Strings : II. Adagio e poco rubato
- 6 Sinfonietta For Strings : Iii. Allegro # Lento # Andante Con Moto # Allegro Moderato
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