Serge Prokofieff: Cellokonzert op.58 e-moll
Cellokonzert op.58 e-moll
CD
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- +Symphonisches Konzert für Cello & Orchester op. 125
- Künstler: Alban Gerhardt, Bergen Philharmonic Orchestra, Andrew Litton
- Label: Hyperion, DDD, 2008
- Bestellnummer: 4690115
- Erscheinungstermin: 25.9.2009
Ein Blick in die Werkstatt eines Komponisten
Alban Gerhardt hat sich im letzten Jahrzehnt unter den führenden Cellisten unserer Tage etablieren können. Sein Spiel zeichnet sich durch einen vibrierenden Ton, eine profunde Musikalität und ein überlegenes technisches Können aus. Seine neueste Aufnahme mit Cello-Werken von Sergei Prokofieff bietet einen interessanten Blick in die Werkstatt eines Komponisten. Nach der erfolglosen Uraufführung seines ersten Cellokonzerts op. 58 Ende der 1930er Jahre ließ Prokofieff die Partitur des Werkes unveröffentlicht. Einige Jahre später jedoch fand der kaum zwanzigjährige Mstislaw Rostropowitsch ein Exemplar mit Klavierbegleitung und beeindruckte den Komponisten mit seiner Aufführung im Dezember 1947. Prokofieff versprach Rostropowitsch, das Werk umzuschreiben. Am Ende entstand ein ganz neues Werk: das »Sinfonische Konzert« op. 125.
The two works recorded here have an interestingly close musical relationship that is belied by their radically different sound-worlds. Prokofiev’s first work for cello and orchestra was abandoned by the composer after an unsuccesful premiere, and the full score remained unpublished for years. However, a rising star barely in his twenties, Mstislav Rostropovich, found a copy with piano accompaniment and impressed the composer with his performance in December 1947. As Rostropovich remembered from their backstage encounter: ‘Prokofiev told me that after listening carefully to the Concerto he had decided to rewrite it. I reminded him of this each time I met him after that, but without success.’ What followed, in fact, was a completely new work—the Sonata for cello and piano Op 119—and the premiere of that, with Rostropovich eloquently partnered by Sviatoslav Richter (a recording survives), finally persuaded the now-ailing composer to the dramatic revision of the original Concerto. The resulting Symphony-Concerto is now acknowledged as one of the composer’s late masterpieces.
The young German virtuoso Alban Gerhardt was the soloist in a performance at the BBC Proms in 2008 that convinced a loudly appreciative audience of the merits of this work.
It has been recorded here with the first verson, Cello Concerto No 1, a work of undeniable importance to scholars and music-lovers alike. Andrew Litton conducts the Bergen Symphony Orchestra in their second disc for Hyperion.
'This is some of the most musically intelligent cello playing I've heard… If you've waited for a really good recording of the Prokofiev Cello Concerto, then here it is at last' (Fanfare, USA)
'Music that is especially compelling, both in terms of creativity and scoring … No praise is too high for Alban Gerhardt's musicianship, commitment and technique' (International Record Review)
'[Symphony-Concerto] Florid and confident, with hotter drama and lyricism. Gerhardt's singing passion finds a bigger outlet there, but he's good to hear in either work. So is the Bergen Philharmonic, sharply conducted by Andrew Litton' (The Times)
'If this fascinating coupling has ever been done before, I confess it has escaped me … Experiencing both versions side by side is a revelation … Alban Gerhardt's playing, appropriately spotlit, is top-drawer stuff. This important, if troubling, disc is nothing if not a triumph for him' (Gramophone)
Alban Gerhardt hat sich im letzten Jahrzehnt unter den führenden Cellisten unserer Tage etablieren können. Sein Spiel zeichnet sich durch einen vibrierenden Ton, eine profunde Musikalität und ein überlegenes technisches Können aus. Seine neueste Aufnahme mit Cello-Werken von Sergei Prokofieff bietet einen interessanten Blick in die Werkstatt eines Komponisten. Nach der erfolglosen Uraufführung seines ersten Cellokonzerts op. 58 Ende der 1930er Jahre ließ Prokofieff die Partitur des Werkes unveröffentlicht. Einige Jahre später jedoch fand der kaum zwanzigjährige Mstislaw Rostropowitsch ein Exemplar mit Klavierbegleitung und beeindruckte den Komponisten mit seiner Aufführung im Dezember 1947. Prokofieff versprach Rostropowitsch, das Werk umzuschreiben. Am Ende entstand ein ganz neues Werk: das »Sinfonische Konzert« op. 125.
Product-Information:
The two works recorded here have an interestingly close musical relationship that is belied by their radically different sound-worlds. Prokofiev’s first work for cello and orchestra was abandoned by the composer after an unsuccesful premiere, and the full score remained unpublished for years. However, a rising star barely in his twenties, Mstislav Rostropovich, found a copy with piano accompaniment and impressed the composer with his performance in December 1947. As Rostropovich remembered from their backstage encounter: ‘Prokofiev told me that after listening carefully to the Concerto he had decided to rewrite it. I reminded him of this each time I met him after that, but without success.’ What followed, in fact, was a completely new work—the Sonata for cello and piano Op 119—and the premiere of that, with Rostropovich eloquently partnered by Sviatoslav Richter (a recording survives), finally persuaded the now-ailing composer to the dramatic revision of the original Concerto. The resulting Symphony-Concerto is now acknowledged as one of the composer’s late masterpieces.
The young German virtuoso Alban Gerhardt was the soloist in a performance at the BBC Proms in 2008 that convinced a loudly appreciative audience of the merits of this work.
It has been recorded here with the first verson, Cello Concerto No 1, a work of undeniable importance to scholars and music-lovers alike. Andrew Litton conducts the Bergen Symphony Orchestra in their second disc for Hyperion.
Rezensionen
'This is some of the most musically intelligent cello playing I've heard… If you've waited for a really good recording of the Prokofiev Cello Concerto, then here it is at last' (Fanfare, USA)
'Music that is especially compelling, both in terms of creativity and scoring … No praise is too high for Alban Gerhardt's musicianship, commitment and technique' (International Record Review)
'[Symphony-Concerto] Florid and confident, with hotter drama and lyricism. Gerhardt's singing passion finds a bigger outlet there, but he's good to hear in either work. So is the Bergen Philharmonic, sharply conducted by Andrew Litton' (The Times)
'If this fascinating coupling has ever been done before, I confess it has escaped me … Experiencing both versions side by side is a revelation … Alban Gerhardt's playing, appropriately spotlit, is top-drawer stuff. This important, if troubling, disc is nothing if not a triumph for him' (Gramophone)
Rezensionen
N.Hornig in FonoForum 04/10: "Was er hier zu Papier brachte gehörte aber auch zum Schwierigsten, was je für Violoncello geschrieben wurde. Umso mehr beeindruckt es, wie souverän sich Alban Gerhardt das Werk zu eigen gemacht hat. Seine Leistung ist in jeder Hinsicht superb, was er hier an technischen Reserven mobilisiert, ist schier unglaublich. Geläufigkeit und Klarheit der Artikulation auch in schnellsten Läufen sind phänomenal, dazu kommen eine Intensität und Dichte des Tons, die betörend wirken. Dies ist eine der besten konzertanten Celloaufnahmen der letzten Jahre und wohl auch die neue Referenzeinspielung dieser beiden Werke!"- Tracklisting
- Details
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
Konzert für Violoncello und Orchester op. 58 e-moll
- 1 1. Satz: Andante
- 2 2. Satz: Allegro giusto
- 3 3. Satz: Allegro
Sinfon. Konzert für Violoncello und Orchester op. 125 e-moll (1950)
- 4 1. Satz: Andante
- 5 2. Satz: Allegro giusto
- 6 3. Satz: Andante con moto - Allegretto - Allegro marcato
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