Joachim Raff: Symphonie Nr.1 "An das Vaterland"
Symphonie Nr.1 "An das Vaterland"
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- Künstler: Staatsorchester Rheinische Philharmonie, Samuel Friedmann
- Label: Naxos, DDD, 1988
- Bestellnummer: 5173329
- Erscheinungstermin: 5.11.2001
- Gesamtverkaufsrang: 13385
- Verkaufsrang in CDs: 6293
Die Symphonie Nr. 1 in D-Dur, Opus 96, trägt den Titel "An das Vaterland" und wurde 1859, nach dem Frieden von Villafranca, begonnen und 1861 vollendet. Sie erhielt eine Auszeichnung der Gesellschaft der Wiener Philharmoniker mit einer Preisjury, der Hiller, Reinecke, Ambros, Volkmann und Vincenz Lachner angehörten. Im ersten Satz macht sich Raff daran, verschiedene Aspekte des deutschen Charakters darzustellen, vom Eröffnungsoptimismus über Gedankentiefe, Anstand und triumphale Ausdauer. Eröffnet mit einem energischen Schwung wagnerschen Klangs, entwickelt sich der erste Satz eher formal, mit einem stark kontrapunktischen Element. Das Scherzo erlaubt es den Hörnern, sich den deutschen Wald und die dort arbeitenden Menschen vorzustellen, mit dem volkstümlichen Gesang von Mädchen und jungen Männern auf den Wiesen der Landschaft. Der langsame Satz beginnt mit einem stark gefühlten Thema, bewegt sich dann zu einer Musik, die sanfter lyrisch ist, die Familie und Heimat suggeriert und sich kontrapunktisch und dramatisch entwickelt, mit gebührendem Bezug auf Material aus den vorhergehenden Sätzen. Das erklärte Drama des vierten Satzes bedient sich eines bekannten patriotischen Liedes, einer Vertonung von Reichardts Worten des leidenschaftlichen Nationalisten Ernst Moritz Arndt, Was ist des deutschen Vaterlandes? in einem Plädoyer für die nationale Einheit, einer betont patriotischen Aussage, vor dem düsteren Ende. Im abschließenden Larghetto sostenuto drückt Raff zunächst etwas von der Traurigkeit aus, die man angesichts der Unruhen in ganz Deutschland empfindet, die zu einer neuen Hoffnung führen und in einem Geist des nationalen Triumphes gipfeln. Trotz ihrer beträchtlichen Länge und scheinbaren Abschweifungen ist die Sinfonie insgesamt bemerkenswert einheitlich in ihrer Struktur, im thematischen Material und in der allgemeinen Intention.
The Symphony No. 1 in D major, Opus 96, carries the title "An das Vaterland" and was started in 1859, after the Peace of Villafranca and completed in 1861. It received an award from the Vienna Philharmonic Society with a prize jury that included Hiller, Reinecke, Ambros, Volkmann and Vincenz Lachner. In the first movement Raff sets out to depict various aspects of the German character, from the opening optimism to depth of thought, decency and triumphant endurance. Opening with an energetic sweep of Wagnerian sound, the first movement develops in more formal terms, with a strongly contrapuntal element. The Scherzo allows the horns to suggest the German forest and those that work there, with the folk-song of girls and young men in the meadows of the countryside. The slow movement starts with a strongly felt theme, moving to music that is more gently lyrical in feeling, suggesting the family and the home and developed contrapuntally and dramatically, with due reference to material from the preceding movements. The declared drama of the fourth movement makes use of a well-known patriotic song, a setting by Reichardt of words by the ardent nationalist Ernst Moritz Arndt, Was ist des deutschen Vaterland?, in a plea for national unity, an emphatically patriotic statement, before the sombre ending. In the final Larghetto sostenuto Raff at first expresses something of the sadness felt at the troubles of the whole of Germany, moving forward to a new hope, and culminating in a spirit of national triumph. In spite of its considerable length and apparent digressions, the symphony is, all in all, remarkably unified in structure, in thematic material and in general intention.
Product Information
The Symphony No. 1 in D major, Opus 96, carries the title "An das Vaterland" and was started in 1859, after the Peace of Villafranca and completed in 1861. It received an award from the Vienna Philharmonic Society with a prize jury that included Hiller, Reinecke, Ambros, Volkmann and Vincenz Lachner. In the first movement Raff sets out to depict various aspects of the German character, from the opening optimism to depth of thought, decency and triumphant endurance. Opening with an energetic sweep of Wagnerian sound, the first movement develops in more formal terms, with a strongly contrapuntal element. The Scherzo allows the horns to suggest the German forest and those that work there, with the folk-song of girls and young men in the meadows of the countryside. The slow movement starts with a strongly felt theme, moving to music that is more gently lyrical in feeling, suggesting the family and the home and developed contrapuntally and dramatically, with due reference to material from the preceding movements. The declared drama of the fourth movement makes use of a well-known patriotic song, a setting by Reichardt of words by the ardent nationalist Ernst Moritz Arndt, Was ist des deutschen Vaterland?, in a plea for national unity, an emphatically patriotic statement, before the sombre ending. In the final Larghetto sostenuto Raff at first expresses something of the sadness felt at the troubles of the whole of Germany, moving forward to a new hope, and culminating in a spirit of national triumph. In spite of its considerable length and apparent digressions, the symphony is, all in all, remarkably unified in structure, in thematic material and in general intention.
Rezensionen
"In seiner gewaltigen, fünfsätzigen Symphonie Nr. 1 'Zum Vaterland' (1861) beschrieb Joachim Raff (1822-82) in Musik den Charakter und die hohen Ansprüche des deutschen Volkes - ein ehrgeiziges Unterfangen, das ihm zu Lebzeiten viel Lob einbrachte. Die Sinfonie besteht zum größten Teil aus angenehmer, romantischer Musik der Mittelklasse mit gelegentlichen Andeutungen von Originalität. Sie beginnt mit einem lebhaften, schwungvollen Allegro im frühen Wagner-Stil, das auch den Einfluss Mendelssohns offenbart, bei dem Raff studierte (er assistierte Liszt auch bei der Orchestrierung seiner eigenen Werke). Aufgrund seiner Neigung zum Abschweifen überdauert Raffs melodisches Material manchmal seine ursprüngliche Inspiration (besonders in seinen Durchführungsabschnitten). Andererseits gibt es einige wirklich einprägsame Passagen, wie den eingängigen Rhythmus des Scherzos (der wiederum an Mendelssohn erinnert) und den langen schönen Bogen des zentralen Larghettos. Das lange Finale enttäuscht wegen Raffs überraschend prosaischer Behandlung des anfänglich vielversprechenden Materials. Nichts von all dem hält Samuel Friedman und die Rheinische Philharmonie davon ab, alles daran zu setzen, diese meisterhaft orchestrierte Musik (besonders die Streicher strahlen durchgehend) zur Geltung zu bringen." (ClassicsToday)"In his massive, five-movement Symphony No. 1 'To the Fatherland' (1861), Joachim Raff (1822-82) set out to describe in music the character and high aspirations of the German people--an ambitious undertaking that garnered him much praise during his lifetime. For the most part the symphony consists of pleasant, middle-ground romantic-era music with occasional hints of originality. It opens with a vibrant, sweeping, early Wagner-style allegro that also reveals the influence of Mendelssohn, with whom Raff studied (he also assisted Liszt in orchestrating his own works). Because of his tendency to ramble, Raff's melodic material sometimes outlives its original inspiration (especially in his development sections). On the other hand, there are some genuinely memorable passages, such as the scherzo's catchy rhythm (again reminiscent of Mendelssohn) and the long beautiful arc of the central Larghetto. The lengthy finale disappoints, owing to Raff's surprisingly prosaic treatment of what started out to be promising material. None of this dissuades Samuel Friedman and the Rhenish Philharmonic from doing their utmost to showcase this masterfully orchestrated music (the strings are especially radiant throughout). (ClassicsToday)
- Tracklisting
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
- 1 Symphony No. 1 in D major, Op. 96, "An das Vaterland": I. Allegro
- 2 Symphony No. 1 in D major, Op. 96, "An das Vaterland": II. Scherzo: Allegro vivace
- 3 Symphony No. 1 In D Major, Op. 96, "an Das Vaterland": Iii. Larghetto
- 4 Symphony No. 1 in D major, Op. 96, "An das Vaterland": IV. Allegro drammatico
- 5 Symphony No. 1 in D major, Op. 96, "An das Vaterland": V. Larghetto sostenuto
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