Heinz Karl Gruber: Zeitstimmung für Chansonnier & Orchester
Zeitstimmung für Chansonnier & Orchester
Mit weiteren Werken von:
Johann Strauss II (1825-1899)
Super Audio CD
SACD (Super Audio CD)
Die SACD verwendet eine höhere digitale Auflösung als die Audio-CD und bietet außerdem die Möglichkeit, Mehrkanalton (Raumklang) zu speichern. Um die Musik in High-End-Qualität genießen zu können, wird ein spezieller SACD-Player benötigt. Dank Hybrid-Funktion sind die meisten in unserem Shop mit "SACD" gekennzeichneten Produkte auch auf herkömmlichen CD-Playern abspielbar. Dann allerdings unterscheidet sich der Sound nicht von einer normalen CD. Bei Abweichungen weisen wir gesondert darauf hin (Non-Hybrid).
-
Konzert für Percussion & Orchester "Rough Music"; Charivari
+J. Strauss II: Perpetuum Mobile - Tonformat: stereo & multichannel (Hybrid)
- Künstler: Heinz Karl Gruber, Martin Grubinger, Tonkünstler-Orchester Niederösterreich, Kristjan Järvi
- Label: BIS, DDD, 2005
- Bestellnummer: 1562260
- Erscheinungstermin: 18.9.2006
It has been said about HK Gruber (b. 1943) that he 'throws off labels as fast as pundits can affix them. Neo-romantic, neo-tonal, neo-expressionistic, neo-Viennese: he isn’t any of these things, so much as a sentient composer who keeps responding to whatever musical stimulus, be it highbrow or lowbrow, 12-tone or 7-tone, bitter or sweet, that comes his way.' The programme on this disc demonstrates many of Gruber's facets. In Rough Music he proves his familiarity with rhythmic serialism as used by Alban Berg, but the main impetus for the work was provided by his reading about a French custom of villagers ostracizing undesirable elements by making noises outside their homes. In Zeitstimmung, he returns to texts by his friend H. C. Artmann – who also provided the libretto for the successful 'pan-demonium' Frankenstein!!! – and creates a mosaic in which golden Chinese dragons, a fat Count complete with eyeglass, Shnorrhabardian the Armenian maker of wooden horses and a Viennese war invalid in the Prater are only some of the ingredients. And in Charivari, finally, Gruber takes up the gauntlet from the Waltz King himself, Johann Strauss II. The incessant ostinato of the latter's Perpetuum Mobile is used as the starting point of what has been interpreted as a scathing exposé of how Austria has suppressed its share of the guilt in various political events, instead concealing itself behind a smug mask. With Gruber himself performing, in his inimitable way, the vocal part in Zeitstimmung, with young percussionist Martin Grubinger and with the Tonkünstler Orchestra under its dynamic principal conductor Kristjan Järvi the scene is set for an exhilarating, troubling, frightening and ultimately indescribable experience.
Rezensionen
G.Persché in FonoForum 01/07: "Dass die Musik gelegentlich auch ein wenig in den Kleidern von Kurt Weill daherzukommen scheint, tut ihr keinen Abbruch, weil man die Gestalt Grubers darinnen stets erkennt. Zum Abschluss lässt das prächtig gestimmte Tonkünstler-Orchester unter Kristjan Järvi den Begriff "Charivari" erneut zu Ehren kommen, diesmal als von Johann Strauß assoziativ zu Ravels "La Valse" führende Satire auf österreichische Lebensart; zudem eine Absage Grubers an den "heiligen Ernst" in der Kunst, "den wir heute vor allem im unehrlichen Pathos vieler Politiker erleben".- Tracklisting
- Details
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (SACD)
Rough music (Concerto for percussion and orchestra) (1983)
- 1 1. Toberac
- 2 2. Shivaree
- 3 3. Charivari
Zeitstimmung (Time shadow) (for chansonnier and orchestra) (1996)
- 4 Golddrachen
- 5 Exempel der Pyrofilie
- 6 Die Zeit der fliegenden Fische
- 7 EIne Laus im Uhrgehäuse
- 8 Caspar, ein Meister
- 9 Wer in die Hölle kommt
- 10 Der Graf mit dem Einglas
- 11 Gewehr bei Fuß
- 12 Schnorrhabardian
- 13 Wenn du in den Prater kommst
- 14 Die Sintflut
- 15 Meine Tekel
- 16 Fenster ins Freie
- 17 Perpetuum mobile op. 257 (Musikalischer Scherz)
- 18 Charivari (An austrian journal for orchestra ) (1981-1983)