Franz Schubert: Messe Es-dur D.950
Messe Es-dur D.950
Gundula Janowitz, Grace Hoffman, Albert Gaßner, Waldemar Kmentt, Franz Crass, Chor des Bayerischen Rundfunks, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Rafael Kubelik
Super Audio CD
SACD (Super Audio CD)
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- Die Aufnahmen erklingen sowohl in der durch den Tonmeister restaurierten Archivaufnahme als auch in der völlig unbearbeiteten historischen Aufnahme. Dieses "listen & compare"-Konzept ermöglicht den direkten Vergleich zwischen Original & Bearbeitung.
- Tonformat: stereo (Hybrid)
- Künstler: Gundula Janowitz, Grace Hoffman, Albert Gaßner, Waldemar Kmentt, Franz Crass, Chor des Bayerischen Rundfunks, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Rafael Kubelik
- Label: Audite, ADD/LA, 1968
- Bestellnummer: 5725821
- Erscheinungstermin: 1.2.2007
Schuberts Es-Dur Messe entstand in seinem letzten Lebensjahr 1828. Auch wenn Schubert sich nach dem Auszug aus dem Elternhaus von der bigotten Frömmigkeit des Vaters distanzierte, blieb Religion für ihn dennoch eine existentielle Privatangelegenheit. Den eigenen Glauben dokumentierte er hin und wieder in seinen Werken: "Auch wunderte man sich sehr über meine Frömmigkeit, die ich in einer Hymne an die heil. Jungfrau ausgedrückt habe, und, wie es scheint alle Gemüter ergreift und zur Andacht stimmt." Mit ihrer Länge von ca. einer Stunde sprengt die Messe den zeitlichen Rahmen der katholischen Liturgie -eine souveräne Überschreitung des vorgegebenen formalen Spielraums. Das Kyrie, das die Messe mit einem schreitenden Rhythmus in den tiefen Streichern und weichen Posaunenakkorden eröffnet, entfaltet gleich den großen Atem, mit dem Schubert Form und Ausdehnung der Messe zur sinfonischen Dimension erweitert. Die solistischen Partien sind keineswegs reich auskomponiert, vielmehr wirken sie manches Mal wie eingebettet in das chorische Gesamtgeschehen nicht die opernhafte Exponierung der Solisten und ihrer Virtuosität stand für Schubert im Vordergrund, sondern der klangliche Wechsel zwischen Solist und Gesangsensemble im Chor der Gläubigen. Schubert bemüht sich insgesamt um einen Ausgleich zwischen der klassischen Wiener Sakralmusik-Tradition, den Forderungen des Klerus und den eigenen musikalischen Zielen. Zu den Zugeständnissen an die Sakralmusik gehören zweifellos die beiden ausgedehnten Fugen am Ende des Gloria und des Credo. Anders als in seinen späten Sinfonien scheint Schubert in der Messe nach einer neuen Interpretation der alten Formen zu suchen. Die Live-Aufnahme vom 22.März 1968 aus dem Herkules-Saal der Münchner Residenz mit Rafael Kubelik und dem Symphonie-Orchester des Bayerischen Rundfunks erscheint im SACD Format. Sie ist die Fortsetzung der Reihe "LISTEN & COMPARE", die dem SACD-Hörer neben der überarbeiteten Fassung auch die völlig ursprünglich belassene Archivaufnahme zum direkten Vergleich anbietet.
Schubert 's E-flat major Mass was composed in 1828, his final year. Even though Schubert had distanced himself from his father's bigoted piety after moving out of his parents' house, religion was to remain a private matter of existential importance to him. He documented his own faith now and then in his works: "People were also quite surprised by my piety, which I expressed in a hymn to the Holy Virgin it apparently takes hold of people of all dispositions, putting them in a devotional mood." With its performance duration of approximately one hour, the Mass extends beyond the temporal boundaries of the Catholic liturgy, exceeding the given formal limits in a sovereign manner. The Kyrie, which opens the Mass with a striding rhythm in the low strings and soft trombone chords, immediately develops the large-breathed, extended, symphonic dimensions in form and expansion of the Mass attained by Schubert. The solo parts are not richly ornamented, but at times have the effect of being embedded in the overall choral texture. The operatic exposition of soloists and their virtuosity was not Schubert's principal concern, but rather the sonic alternation between soloist and vocal ensemble in the choir of the faithful. Schubert's overriding interest was to achieve a balance between the classical Viennese sacred music tradition, the requirements of the clergy and his own musical aims. The two extended fugues at the end of the Gloria and the Credo are doubtless among the concessions made to the sacred music tradition. Schubert seems to be searching for a new interpretation of old forms in the Mass, a different approach to that of his late symphonies. This live recording of 22 March 1968 in the Herkules-Saal of the Munich residence with Rafael Kubelik and the Bavarian Radio Symphony Orchestra is issued in SACD format. It is the continuation of our series "LISTEN & COMPARE", which offers the SACD listener the possibility of directly comparing the revised, updated version to the completely unadulterated original archive recording.
Anyone who doesn't have a version of this work in his or her collection could do far worse than invest in this recording. (www. musicweb. uk. net)
Schubert 's E-flat major Mass was composed in 1828, his final year. Even though Schubert had distanced himself from his father's bigoted piety after moving out of his parents' house, religion was to remain a private matter of existential importance to him. He documented his own faith now and then in his works: "People were also quite surprised by my piety, which I expressed in a hymn to the Holy Virgin it apparently takes hold of people of all dispositions, putting them in a devotional mood." With its performance duration of approximately one hour, the Mass extends beyond the temporal boundaries of the Catholic liturgy, exceeding the given formal limits in a sovereign manner. The Kyrie, which opens the Mass with a striding rhythm in the low strings and soft trombone chords, immediately develops the large-breathed, extended, symphonic dimensions in form and expansion of the Mass attained by Schubert. The solo parts are not richly ornamented, but at times have the effect of being embedded in the overall choral texture. The operatic exposition of soloists and their virtuosity was not Schubert's principal concern, but rather the sonic alternation between soloist and vocal ensemble in the choir of the faithful. Schubert's overriding interest was to achieve a balance between the classical Viennese sacred music tradition, the requirements of the clergy and his own musical aims. The two extended fugues at the end of the Gloria and the Credo are doubtless among the concessions made to the sacred music tradition. Schubert seems to be searching for a new interpretation of old forms in the Mass, a different approach to that of his late symphonies. This live recording of 22 March 1968 in the Herkules-Saal of the Munich residence with Rafael Kubelik and the Bavarian Radio Symphony Orchestra is issued in SACD format. It is the continuation of our series "LISTEN & COMPARE", which offers the SACD listener the possibility of directly comparing the revised, updated version to the completely unadulterated original archive recording.
Rezensionen
Anyone who doesn't have a version of this work in his or her collection could do far worse than invest in this recording. (www. musicweb. uk. net)
- Tracklisting
- Details
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (SACD)
Messe Nr. 6 Es-Dur D 950 (Remastered Version: Cd+sacd)
- 1 Andante con moto, quasi allegretto (Kyrie)
- 2 Allegro moderato e maestoso - Andante con moto - Tempo 1 - Moderato (Gloria)
- 3 Moderato - Andante - Tempo 1 (Credo)
- 4 Adagio - Allegro, ma non troppo (Sanctus)
- 5 Andante - Allegro, ma non troppo (Benedictus)
- 6 Andante con moto - Andante - Allegro molto moderato (Agnus Dei)
Messe Nr. 6 Es-Dur D 950 (Original Version: Sacd)
- 7 Andante con moto, quasi allegretto (Kyrie)
- 8 Allegro moderato e maestoso - Andante con moto - Tempo 1 - Moderato (Gloria)
- 9 Moderato - Andante - Tempo 1 (Credo)
- 10 Adagio - Allegro, ma non troppo (Sanctus)
- 11 Andante - Allegro, ma non troppo (Benedictus)
- 12 Andante con moto - Andante - Allegro molto moderato (Agnus Dei)
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