Bella Donna - Die Frau im Mittelalter
Bella Donna - Die Frau im Mittelalter
CD
CD (Compact Disc)
Herkömmliche CD, die mit allen CD-Playern und Computerlaufwerken, aber auch mit den meisten SACD- oder Multiplayern abspielbar ist.
- als Geliebte, Dichterin, Beschützerin und Heilige Lieder & Instrumentalstücke v. Martim Codax, Fournival, Comtesse de Die & anonymen Meistern
Die provenzalische Domna (höfische Dame) wurde als eine unerreichbare Geliebte oder noble Wohltäterin angebetet. Sie verfügte über alle Tugenden der Schönheit und des feinen Auftretens am Hof und bewegte sich in einer höheren gesellschaftlichen Stratosphäre als ihr bescheidener, liebeskranker Ritter. In Wirklichkeit waren die Frauen einer extremen Diskriminierung ausgesetzt. Für den heiligen Hieronymus stellte die Frau das Tor des Teufels dar, für Thomas von Aquin ein notwendiges Objekt zur Erhaltung der Art und zur Sicherung der Versorgung mit Speise und Drank. Der hohe Status der Frau in der höfischen Liebesdichtung war das Resultat eines im späten 12. Jahrhundert gepflegten künstlerischen Raffinements—zu einer Zeit, als Frauen in Okzitanien zunehmend territoriale und verwaltende Rechte erhielten. Eleonore von Aquitanien herrschte von 1170 in Poitiers, wo sie ihren Hof zu einem einflussreichen Zentrum der Troubadourlyrik aufbaute und, neben anderen Mäzeninnen wie zum Beispiel Marie de Ventadorn, eine entscheidende Rolle bei der Entwicklung und Verbreitung jener Lyrik spielte. Die vorherrschende Sinneshaltung der Amour courtois kommt in der einzigen uns überlieferten Stanze aus dem Dansa Domna, pos vos ay chausida wunderbar zum Ausdruck.
The Provençal Domna (courtly lady) was worshipped as an unobtainable lover or noble patroness. She had all the virtues of beauty and fine courtesy as well as being from a higher social sphere than her humble, lovelorn knight. In reality women suffered extreme discrimination. For St Jerome she was the gate of the devil; for Aquinas a necessary object needed to preserve the species and to provide food and drink. Her elevated status in the poetry of courtly love was a result of the artistic sophistication cultivated during the later twelfth century—a time when, in Occitania, women obtained increased territorial and governing powers. Eleanor of Aquitaine ruled from 1170 at Poitiers, where she established her court as an influential centre for Troubadour song and, together with other patrons such as Marie de Ventadorn, began to play a crucial role in its development and diffusion. The prevailing sentiments of l’amour courtois are encapsulated within the single surviving stanza of the dansa Domna, pos vos ay chausida.
'Surely one of the most memorable and touching recitals of the decade' (The Independent)
'Like so much that has been good, innovative and dangerous in recent recordings of early music, this comes from Hyperion' (BBC Record Review)
'A fantastic record. Buy it' (Early Music News)
Product-Information:
The Provençal Domna (courtly lady) was worshipped as an unobtainable lover or noble patroness. She had all the virtues of beauty and fine courtesy as well as being from a higher social sphere than her humble, lovelorn knight. In reality women suffered extreme discrimination. For St Jerome she was the gate of the devil; for Aquinas a necessary object needed to preserve the species and to provide food and drink. Her elevated status in the poetry of courtly love was a result of the artistic sophistication cultivated during the later twelfth century—a time when, in Occitania, women obtained increased territorial and governing powers. Eleanor of Aquitaine ruled from 1170 at Poitiers, where she established her court as an influential centre for Troubadour song and, together with other patrons such as Marie de Ventadorn, began to play a crucial role in its development and diffusion. The prevailing sentiments of l’amour courtois are encapsulated within the single surviving stanza of the dansa Domna, pos vos ay chausida.
Rezensionen
'Surely one of the most memorable and touching recitals of the decade' (The Independent)
'Like so much that has been good, innovative and dangerous in recent recordings of early music, this comes from Hyperion' (BBC Record Review)
'A fantastic record. Buy it' (Early Music News)
- Tracklisting
- Details
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
Cantigas de amigo
- 1 Martin Codax: Ondas do mare de vigo
- 2 Martin Codax: Mandad' ei comigo
- 3 Martin Codax: Mia jrmana fremosa, treides comigo
- 4 Martin Codax: Ai deus, se sab'ora meu amigo
- 5 Martin Codax: Quantas sabedes amare amigo
- 6 Martin Codax: Eno sagrado en vigo
- 7 Martin Codax: Ai ondas que eu vin veer
- 8 Anonym: Donna, pos vos ay chausida
- 9 Anonym: Estampie Royal Nr. 3
- 10 Richard De Fournival: Onques n'amai tant que jou fui amee
- 11 Richard De Fournival: Onques n'amai tant que jou fui amee
- 12 Anonym: Estampie Royal Nr. 6
- 13 Anonym: Estampie Royal Nr. 4
- 14 Comtessa De Dia: A chantar m'er de so qu'ieu non volria
- 15 Anonym: Danse Royale Nr. 2
- 16 Anonym: Lasse, pour quoi refusai
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