Samuel Barber: Klavierkonzert op.38
Klavierkonzert op.38
CD
CD (Compact Disc)
Herkömmliche CD, die mit allen CD-Playern und Computerlaufwerken, aber auch mit den meisten SACD- oder Multiplayern abspielbar ist.
- +Die Natali op. 37; Medea's Meditation and Dance of Vengeance op. 29a; Commando March
- Künstler: Stephen Prutsman, Royal Scottish National Orchestra, Marin Alsop
- Label: Naxos, DDD, 2000-2002
- Bestellnummer: 6053697
- Erscheinungstermin: 2.9.2002
- Serie: Naxos American Classics
Barber begann sein Klavierkonzert im März 1960. John Browning war von Anfang an als Solist vorgesehen, wobei das Werk mit Blick auf seine Klaviertechnik geschrieben wurde. Der zweite Satz hatte im Sommer 1959 als Elegie für Flöte und Klavier begonnen und wurde vom Komponisten im Laufe der Orchestrierung leicht erweitert. Obwohl die ersten beiden Sätze vor Ende 1960 fertiggestellt wurden, verhinderten der Tod von Barbers Schwester im Juli 1961 und eine Einladung zum Kongress der sowjetischen Komponisten im März des folgenden Jahres die weitere Arbeit. Erst am 9. September 1962 wurde der Schlusssatz fertiggestellt, gerade rechtzeitig für die Uraufführung am 24. September, an der Browning zusammen mit Erich Leinsdorf und dem Boston Symphony Orchestra teilnahm. Das Klavierkonzert, das 1963 mit dem Pulitzer-Preis und 1964 mit dem Music Critics' Circle Award ausgezeichnet wurde, markiert den Höhepunkt von Barbers öffentlicher Anerkennung.
Barber began his Piano Concerto in March 1960. John Browning was the intended soloist from the outset, the work being written with his keyboard technique in mind. The second movement had begun life as an Elegy for flute and piano in the summer of 1959, the composer slightly extending it in the process of orchestration. Although the first two movements were completed before the end of 1960, the death of Barber’s sister in July 1961 and an invitation to attend the Congress of Soviet Composers in March the following year impeded further work. Not until 9th September 1962 was the final movement completed, just in time for the première, in which Browning was joined by Erich Leinsdorf and the Boston Symphony, on 24th September. Awarded the Pulitzer Prize in 1963 and the Music Critics’ Circle Award in 1964, the Piano Concerto marks the zenith of Barber’s public acclaim.
Product Information
Barber began his Piano Concerto in March 1960. John Browning was the intended soloist from the outset, the work being written with his keyboard technique in mind. The second movement had begun life as an Elegy for flute and piano in the summer of 1959, the composer slightly extending it in the process of orchestration. Although the first two movements were completed before the end of 1960, the death of Barber’s sister in July 1961 and an invitation to attend the Congress of Soviet Composers in March the following year impeded further work. Not until 9th September 1962 was the final movement completed, just in time for the première, in which Browning was joined by Erich Leinsdorf and the Boston Symphony, on 24th September. Awarded the Pulitzer Prize in 1963 and the Music Critics’ Circle Award in 1964, the Piano Concerto marks the zenith of Barber’s public acclaim.
- Tracklisting
- Mitwirkende
Disk 1 von 1 (CD)
- 1 Piano Concerto, Op. 38: I. Allegro appassionato
- 2 Piano Concerto, Op. 38: II. Canzone: Moderato
- 3 Piano Concerto, Op. 38: Iii. Allegro Molto
- 4 Die natali, Op. 37
- 5 Medea's Meditation and Dance of Vengeance, Op. 23a
- 6 Commando March